
Als ik vooraf deze kennis had gehad, dan had ik een betere deal gesloten.
Wij hebben in 2016 ons bedrijf Synpact (bekend van de ‘Week van de Ondernemer’) verkocht. Tijdens deze turbulente en fascinerende fase waren wij vooral druk met het bereiken van het doel: de deal sluiten. Achteraf gingen wij het leerproces pas analyseren en kwamen wij tot de ontdekking dat wij eigenlijk te laat gestart waren met de voorbereidingen voor het verkoopproces. Als we méér kennis hadden gehad en éérder waren begonnen, hadden we een betere – wellicht slimmere – deal gesloten. Toen we dit constateerden, dachten we maar één ding: “Hier moeten we ondernemers mee gaan helpen!” Hoe bereid je je als ondernemer ruim op tijd voor op een toekomstige (deel)verkoop van je bedrijf? Hoe maak je jouw bedrijf verkoopklaar? En hoe maximaliseer je de waarde (lees prijs) van je bedrijf?
Het verhaal
Oprichters Week van de Ondernemer
Inmiddels bijna 25 jaar geleden zijn wij op een zolderkamer begonnen met ons eerste bedrijf Synpact. Dit bedrijf is bekend geworden als oprichter en organisator van de ‘Week van de Ondernemer’. Wij bouwden Synpact Groep in ruim 20 jaar tijd uit tot een succesvol marketing- en mediabedrijf (met circa 50 medewerkers en vele miljoenen omzet).
Eigen bedrijf verkocht
Wij werden in al die jaren wel eens vaker gepolst door grotere partijen in de markt. Meestal met de vraag of we projectmatig wilden samenwerken. Zo ook in 2015 door DPG Media, een van de grootste uitgevers in Nederland en België. Uiteindelijk mondde deze samenwerking uit in de verkoop van ons bedrijf in 2016 aan DPG Media. Dit hele (verkoop)traject heeft ons destijds enorm geïnspireerd én veel inzichten opgeleverd.
Gevraagd voor kennis
Met name na de verkoop werden wij door veel succesvolle ondernemers in ons netwerk gevraagd om onze ervaringen en inzichten te delen. En voordat we het wisten, waren wij ondernemers aan het begeleiden met het verkoopklaar maken van zichzelf en hun bedrijf. Waarom vroegen zij óns dan? Omdat wij ondernemers zijn, het proces zelf hebben ervaren en dezelfde taal spreken. De accountants, juristen en fusie- en overnamespecialisten zijn vakkundig zeer goed op de hoogte en van toegevoegde waarde, maar het proces gaat om kennis én ondernemerschap.
Belangrijkste les
Wij kwamen door deze trajecten tot de ontdekking dat het dagdagelijkse ondernemen – oftewel het (op)bouwen en succesvol runnen van je bedrijf – iets totaal anders is dan het ‘verkoopklaar’ maken en verkopen van je bedrijf. De meeste ondernemers hebben daar logischerwijs te weinig kennis van. En dat is ook normaal want je hebt 100% focus op je eigen business. Wat wij ondervonden in tal van trajecten is dat je –als je overweegt je bedrijf binnen een x-aantal jaar te verkopen –met de juiste inzichten én voorbereiding meer regie hebt over een betere uitkomst van de deal. Het verkopen van je bedrijf overkomt je niet; je regisseert het vaak zelf!
De winst van vooruitzien
Je leert met andere ogen naar je eigen bedrijf, de toekomst, investeringen en verkoopstrategie te kijken. Dat voelt soms heel duaal, alsof je met 2 petten op je bedrijf leidt en naar je eigen toekomst kijkt. Maar met de juiste kennis en inzichten is dit verkoop(voorbereidings)traject zeer fascinerend en profijtelijk te maken. Als je tijdig start en dit traject goed regisseert, dan creëer je een veel hogere waarde (circa 10%-30%) voor je bedrijf. Het voelt dan pas écht goed als je het gaat verkopen. Al jouw ‘bloed, zweet en tranen’ uit het verleden worden verzilverd in een betere waarde, prijs en toekomstperspectief.
Het resultaat
Eigenlijk blijft het verkopen van je bedrijf toch de ultieme deal in je ondernemerscarrière. Dan kun je het maar beter goed doen.
Neem contact op
Wil je meer weten over de route naar een succesvolle verkoop? Maak dan een afspraak.
Maarten van Druten → m.vandruten@m-ready.nl → 06 – 54 21 34 57
Erik Bretveld → e.bretveld@m-ready.nl → 06 – 55 79 23 33