
Het moment om te verkopen
Als je als ondernemer jouw bedrijf wilt verkopen, wil je hier natuurlijk financieel het maximale resultaat uit halen. Wat is dan het beste moment om jouw onderneming te verkopen? Hoe time je de verkoop van jouw bedrijf? Het beste moment bepalen kan een flink verschil maken in de uiteindelijke verkoopsom. Door te vroeg te verkopen kun je een groot gedeelte van de groeifase mislopen, maar te lang aan een bedrijf vasthouden kan zorgen dat de groei stagneert. Wat is het beste moment om jouw bedrijf te verkopen?
Als jouw bedrijf nog groeiende is
De toekomstige groei van een onderneming is in de overnamemarkt cruciaal. Als de toekomst er naar verwachting goed uitziet, maakt dit een onderneming vanzelfsprekend een stuk aantrekkelijk. Toch zijn veel ondernemers vaak bang om te vroeg te verkopen. Het bedrijf floreert en het groeit goed. Maar dit is ook wat de onderneming juist zo aantrekkelijk maakt voor de verkoop. In de praktijk komt het vaker voor dat een ondernemer te lang wacht met de verkoop en de groei stagneert. Om jouw onderneming zo aantrekkelijk mogelijk te houden, is het van absoluut belang om jouw bedrijf te verkopen voordat het terecht komt in deze verzadigingsfase. Een stijgende omzet en aanhoudende winstmarges duiden erop dat jouw bedrijf gezond is en aantrekkelijk voor kopers en investeerders.
Als de groei stagneert of negatief is
Zoals hiervoor aangegeven is het belangrijk om jouw onderneming op tijd te verkopen. Ben je als ondernemer dan hopeloos verloren als de groei van jouw bedrijf stagneert of zelfs negatieve cijfers laat zien? Gelukkig niet. Er zijn natuurlijk ook industrieën waar groei uitblijft door de economische situatie of het karakter van de branche. Ondanks dat de interesse voor bedrijven misschien in eerste instantie minder groot is, is ervoor bedrijven die een recessie overleven en veerkracht tonen succes mogelijk. Is jouw onderneming tussen de 10 en 20 jaar oud en actief in een gespecialiseerde niche met lastig te vinden personeel of een moeilijk te benaderen markt? Dan heb je nog kansen genoeg. Als je dan ook nog in het bezit bent van een bewezen trackrecord dan is er zeker een koper te vinden.
Als je beter presteert dan de markt
Bekleedt jouw onderneming een koppositie binnen jouw sector? Dan kun je je wel voorstellen dat dit een belangrijke factor is die jouw onderhandelingspositie versterkt. Zeker als je ook een aantoonbaar trackrecord hebt in andere markten zodat je niet alleen afhankelijk bent van jouw kernmarkt.
Als je beschikt over getalenteerd personeel
Personeel is misschien wel het belangrijkste succeselement van jouw onderneming. In sommige markten zijn er nijpende personeelstekorten en is het een moeilijke klus om geschoold en getalenteerd personeel te vinden. Heb jij dit personeel wel? Dan zijn er vast en zeker geïnteresseerde partijen voor jouw onderneming. Dit kan jouw onderhandelingspositie én verkoopprijs flink beïnvloeden.
Als je beschikt over een succesvol managementteam
Bijna alle kopers willen weten wie er verantwoordelijk is wanneer je niet meer bij de onderneming betrokken bent. Een sterk managementteam is een teken dat jouw bedrijf verkoopklaar is. Hiermee laat je zien dat het voortbestaan van jouw onderneming niet alleen afhankelijk is van jouw aanwezigheid.
Als je beschikt over een indrukwekkend klantenbestand
Beschik je over een klantenbestand waar de rest van de markt jaloers op is? Dan heb je een stapje voor op de concurrentie. Je hebt een nog betere onderhandelingspositie als de contracten met belangrijke klanten net verlengd zijn. Echter, laat jouw omzet niet afhangen van enkele grote klanten. Mochten er één of meerdere van deze klanten wegvallen, maakt dit jouw onderneming kwetsbaar.
Als er kapitaal beschikbaar is
De overnamesom die je krijgt voor jouw onderneming wordt onder andere bepaald door de markt. De mate waarin kapitaal beschikbaar is zal een grote invloed hebben op de uiteindelijke overdrachtssom. Je kunt bijvoorbeeld een heel interessant bedrijf te koop hebben staan, maar als er geen kapitaal beschikbaar is, gaat er geen transactie plaatsvinden. Je bent dus altijd afhankelijk van ‘de markt’. De afgelopen jaren is er echter in toenemende mate belangstelling vanuit private equity voor de MKB-markt én is de rentestand laag. Kort samengevat is er veel kapitaal beschikbaar en kan er tegen aantrekkelijke voorwaarden geleend worden bij de bank. Hoe meer kapitaal er beschikbaar is, hoe groter de kans dat de overnamesom hoger uit zal vallen.
Ccontact
Ook bij M-Ready kunnen nooit met 100% zekerheid zeggen wat hét moment is om te verkopen. Niemand heeft de spreekwoordelijke glazen bol waarmee zij in de toekomst kunnen kijken. Iedere onderneming is bovendien afhankelijk van wat de markt en economie doet en daar kan razendsnel verandering in komen. Neem contact op voor de mogelijkheden.
Neem contact op
Wil je meer weten over de route naar een succesvolle verkoop? Maak dan een afspraak.
Maarten van Druten → m.vandruten@m-ready.nl → 06 – 54 21 34 57
Erik Bretveld → e.bretveld@m-ready.nl → 06 – 55 79 23 33