
5 redenen om jouw bedrijf te verkopen
Veel ondernemers nemen ooit afscheid van hun bedrijf. Dit kan zowel gepland als ongepland zijn. Weet je het nog niet zeker voor jezelf? Onderstaande redenen voor een bedrijfsverkoop geven je wellicht inzicht en bieden misschien een nieuw perspectief in jouw persoonlijke situatie.
De afgelopen jaren floreerde jouw bedrijf
Je hebt de afgelopen jaren mooie resultaten behaald met jouw bedrijf en de toekomst ziet er ook rooskleurig uit. Maar behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Juist omdat de onderneming nu goed presteert, is dit het perfecte moment om te verkopen. Ondanks dat de overdrachtssom niet alleen wordt bepaald op basis van in het verleden behaalde resultaten, is dit wel één van de redenen dat jouw bedrijf in de schijnwerpers komt. Als jouw onderneming een mooie groei en gezonde marges heeft, vertaalt zich dat mogelijk in een mooie prijs.
De economische groei stagneert
Ondernemers maken zich vaak druk of zij hun onderneming te vroeg verkopen. Het komt in de praktijk echter vaker voor dat ondernemers te laat besluiten om te verkopen. Als de onderneming mooie cijfers laat zien, kan dat reflecteren in de prijs. Op het moment dat de winst stabiliseert of afneemt, ben je in feite al aan de late kant. Wees als ondernemer niet bang om ‘te vroeg’ te verkopen. Je hebt de resultaten namelijk nooit voor de volle 100% in de hand; de economische groei is een belangrijke factor. Als de economie haarscheurtjes begint te vertonen, kan dit grote gevolgen hebben voor jouw onderneming. Afhankelijk natuurlijk van de sector waar jouw onderneming zich in bevindt. Een verkoopproces duurt gemiddeld 9 tot 12 maanden. Zorg dus dat je op tijd begint voordat de winst stabiliseert.
Toename activiteit private equity
Binnen het Nederlandse MKB zijn private equity partijen steeds meer actief. Kort samengevat betekent dit: hoe meer van dit soort investeringsmaatschappijen, hoe meer kapitaal er beschikbaar is voor bedrijfsovernames. Deze investeringsmaatschappijen hebben vaak veel ‘geld op de plank’ dat binnen een bepaalde termijn geïnvesteerd moet zijn. In een markt waar veel van deze private equity maatschappijen met elkaar concurreren en tegen elkaar opbieden, zal dit net als in de huizenmarkt leiden tot hogere prijzen voor ondernemingen.
Meer vrije tijd
Een verkopende ondernemer heeft niet altijd alleen een goede overnamesom als enige motivatie om te verkopen. Veel ondernemers maken lange werkweken. Zestig uur op de zaak zijn dan ook geen uitzondering. Menig ondernemer wil dan ook meer tijd met familie doorbrengen, meer vrije tijd of vervroegd met pensioen. Het komt ook voor dat er andere ondernemerskansen zijn die men uit wil werken en waar tijd voor vrij gemaakt moet worden.
Jouw bedrijf groeit te snel
In sommige situaties kan het voorkomen dat jouw bedrijf zo snel gegroeid is dat de omvang van het bedrijf niet meer past bij jouw competenties. Ondernemen wordt minder leuk en brengt de nodige zorgen met zich mee. In deze situatie kun je denken aan bijvoorbeeld een pre-exit of een deelverkoop. Dit zijn situaties waarbij u een deel van jouw onderneming verkoopt. Zo stel je niet alleen direct een gedeelte van jouw onderneming en vermogen veilig, maar participeert er ook een extra partij in jouw bedrijf. Je hoeft het bedrijf niet meer alleen aan te sturen en kunt hierdoor weer doen waar je goed in bent en waar je plezier in hebt.
Neem contact op
Zo zijn er zowel financiële als persoonlijke redenen te bedenken om jouw bedrijf te verkopen. Kun je je zich vinden in één van de bovenstaande beschreven situaties of heb je jouw eigen motivatie om te verkopen? Dan kun je overwegen om eens contact op te nemen met een van de specialisten van M-Ready. Wij adviseren je graag.
Neem contact op
Wil je meer weten over de route naar een succesvolle verkoop? Maak dan een afspraak.
Maarten van Druten → m.vandruten@m-ready.nl → 06 – 54 21 34 57
Erik Bretveld → e.bretveld@m-ready.nl → 06 – 55 79 23 33