Ons verhaal
25 jaar ondernemerservaring in een notendop.
Het verkopen van je bedrijf overkomt je niet; jij regisseert het zelf als ondernemer!
Maarten van Druten | Founder M-Ready
Wat zijn onze diensten?
Wij houden het graag eenvoudig. Allereerst kijken we of er een klik is als ondernemers. We gaan immers een mooie rit samen maken.
Stap 1 | Bedrijfs X-Ray
We beginnen met het maken van een ‘röntgenfoto‘ van je bedrijf. We doen onderzoek naar:
- De krachten van het bedrijf;
- Het huidige en toekomstige businessmodel;
- De financiële prestaties en prognoses;
- De huidige waarde (lees verkoopprijs) van het bedrijf;
- De zaken die geoptimaliseerd of geïmplementeerd kunnen worden om de waarde te maximaliseren en de verkoopbaarheid te vergroten.
Stap 2 | Advies & Actieplan
Dan maken we met jou als ondernemer een heel praktisch ‘Plan van Aanpak‘ voor de komende 12-18 maanden. In dit plan laten we concreet zien wat en hoe er verbeterd kan worden én wat de effecten daarvan zijn op de waarde en verkoopbaarheid. Bovendien ontwikkelen we de meest kansrijke verkoopstrategie voor het bedrijf.
Stap 3 | Optimalisatieperiode
Daarna begeleiden en adviseren we jou en/of het kernteam gedurende 12 maanden als een soort tijdelijke ‘rechterhand van de ondernemer‘. Hiermee zorgen we ervoor dat jij het bedrijf succesvol draaiende houdt en ondersteund wordt in dit voorbereidende verkooptraject. Als een ondernemende sparringpartner.
Stap 4 | Start verkooptraject
Daarna – als alle positieve resultaten gerealiseerd zijn – gaan we het formele verkooptraject starten. Dit doen wij samen met Marktlink Fusies & Overnames. Zij zijn één van de beste en grootste specialisten in fusies en overnames voor het MKB. Zij gaan kopers en/of investeerders actief benaderen en begeleiden de verkooptransactie tot en met de notaris aan toe.
Stap 5 | Toekomstplan
Tijdens dit traject maken we samen ook een ‘persoonlijk‘ toekomstplan. Wat ga je doen na de verkoop? Blijf je actief betrokken, stop je, ga je opnieuw ondernemen én wat kun je het beste doen met je verdiende vermogen? Binnen ons netwerk zitten veel financieel (vermogens)experts en investeringsplatformen. Dit toekomstplan geeft pas echt rust voor de eerste fase na de verkoop.
En wat wij merken in de praktijk is dat de ondernemers in ons netwerk die wij begeleiden weer tal van kansen samen oppakken en benutten.
Resultaat
Wij zijn pas succesvol als jij als ondernemer jouw ultieme deal hebt gesloten en een mooie (hernieuwde) toekomst tegemoet gaat.
Extra: Masterclasses
Daarnaast vinden wij het van belang dat ondernemers meer weten van hetgeen er op hen afkomt als ze ooit besluiten hun bedrijf te verkopen. Die kennis gaat absoluut meerwaarde opleveren. Vandaar dat wij door het jaar heen zowel fysiek als online diverse Masterclass-programma’s aanbieden.
Het verhaal
Oprichters Week van de Ondernemer
Inmiddels bijna 25 jaar geleden zijn wij op een zolderkamer begonnen met ons eerste bedrijf Synpact. Dit bedrijf is bekend geworden als oprichter en organisator van de ‘Week van de Ondernemer’. Wij bouwden Synpact Groep in ruim 20 jaar tijd uit tot een succesvol marketing- en mediabedrijf (met circa 50 medewerkers en vele miljoenen omzet).
Eigen bedrijf verkocht
Wij werden in al die jaren wel eens vaker gepolst door grotere partijen in de markt. Meestal met de vraag of we projectmatig wilden samenwerken. Zo ook in 2015 door DPG Media, een van de grootste uitgevers in Nederland en België. Uiteindelijk mondde deze samenwerking uit in de verkoop van ons bedrijf in 2016 aan DPG Media. Dit hele (verkoop)traject heeft ons destijds enorm geïnspireerd én veel inzichten opgeleverd.
Gevraagd voor kennis
Met name na de verkoop werden wij door veel succesvolle ondernemers in ons netwerk gevraagd om onze ervaringen en inzichten te delen. En voordat we het wisten, waren wij ondernemers aan het begeleiden met het verkoopklaar maken van zichzelf en hun bedrijf. Waarom vroegen zij óns dan? Omdat wij ondernemers zijn, het proces zelf hebben ervaren en dezelfde taal spreken. De accountants, juristen en fusie- en overnamespecialisten zijn vakkundig zeer goed op de hoogte en van toegevoegde waarde, maar het proces gaat om kennis én ondernemerschap.
Belangrijkste les
Wij kwamen door deze trajecten tot de ontdekking dat het dagdagelijkse ondernemen – oftewel het (op)bouwen en succesvol runnen van je bedrijf – iets totaal anders is dan het ‘verkoopklaar’ maken en verkopen van je bedrijf. De meeste ondernemers hebben daar logischerwijs te weinig kennis van. En dat is ook normaal want je hebt 100% focus op je eigen business. Wat wij ondervonden in tal van trajecten is dat je –als je overweegt je bedrijf binnen een x-aantal jaar te verkopen –met de juiste inzichten én voorbereiding meer regie hebt over een betere uitkomst van de deal. Het verkopen van je bedrijf overkomt je niet; je regisseert het vaak zelf!
De winst van vooruitzien
Je leert met andere ogen naar je eigen bedrijf, de toekomst, investeringen en verkoopstrategie te kijken. Dat voelt soms heel duaal, alsof je met 2 petten op je bedrijf leidt en naar je eigen toekomst kijkt. Maar met de juiste kennis en inzichten is dit verkoop(voorbereidings)traject zeer fascinerend en profijtelijk te maken. Als je tijdig start en dit traject goed regisseert, dan creëer je een veel hogere waarde circa 10%-30%) voor je bedrijf. Het voelt dan pas écht goed als je het gaat verkopen. Al jouw ‘bloed, zweet en tranen’ uit het verleden worden verzilverd in een betere waarde, prijs en toekomstperspectief.
Het resultaat
Eigenlijk blijft het verkopen van je bedrijf toch de ultieme deal in je ondernemerscarrière. Dan kun je het maar beter goed doen.
De ondernemers achter M-Ready
Ondersteund door de experts van Marktlink Fusies & Overnames.